Jak eliminować błędy? Jak szybko i regularnie usprawniać funkcjonowanie firmy? Jak poszerzać swoje kompetencje? Takie pytania zadają sobie codziennie miliony pracowników i pracodawców. W końcu w ten sposób rozwijamy się i budujemy coraz lepsze biznesy.
Dowiedz się, czego nie wiesz.
Odpowiedzi na powyższe pytania musimy szukać przede wszystkim przyglądając się nam samym i naszej pracy. Dowiemy się wówczas, co robimy źle, co powinniśmy poprawić, jakie aspekty usprawnić czy zmienić. Choć może nam się wydawać, że większość rzeczy robimy dobrze, z perspektywy innych osób, nasze działania wcale nie muszą wyglądać tak różowo. Niestety najczęściej nikt nas o tym nie informuje. Dlaczego? Powodów może być wiele, na przykład:
-
– nie chce nas urazić
-
– czuje się niezręcznie
-
– czeka aż podwinie nam się noga i zajmie nasze miejsce
-
– i wiele, wiele innych
Jakikolwiek by ten powód nie był, sprawia on, że nie dostajemy informacji zwrotnej o naszych działaniach i obszarach, w których powinniśmy się zmieniać i rozwijać.
Ocena pracownika.
W wielu firmach raz w roku przeprowadzane są rozmowy oceniające. Oprócz pochwał i laurek (99% oczywiście!), dostajemy również informacje negatywne, że np. w czerwcu straciliśmy klienta, ponieważ podczas spotkania dłubaliśmy w nosie … Teraz, po upływie pół roku, trzeba wyciągnąć wnioski i uniknąć popełnionych błędów. Oczywiście wyciągamy je, przecież jesteśmy inteligentnymi ludźmi. Zdecydowanie lepiej byłoby jednak, gdybyśmy mogli cofnąć czas i wrócić do tego spotkania…
Daję Wam wehikuł czasu!
A gdybyśmy faktycznie mieli taką możliwość? Życie byłoby zdecydowanie lepsze, prawda? Przecież każdy z nas chciałby naprawiać swoje błędy. Okazuje się, że wehikuł naprawdę nie jest nam potrzebny. Wystarczy w odpowiednim momencie użyć narzędzia, które wykształca się u każdego człowieka około drugiego/trzeciego roku życia – mowy. Wróćmy do naszego nieudanego spotkania. Gdyby kolega, który nam towarzyszył, kopnął nas lekko w kostkę i szepnął nam radę do ucha lub przerwał na moment spotkanie i powiedział o naszym zachowaniu, pewnie zdobylibyśmy tego klienta. Każdy z nas wielokrotnie znajduje się w sytuacji, w której szybka informacja zwrotna może bardzo wiele zmienić. Jednak ze względu na wcześniej wymienione powody, informacji tej najczęściej nie dostajemy.
Natychmiastowy feedback.
Udzielając feedbacku w odpowiednim momencie, możemy z łatwością uniknąć podobnych sytuacji. Takie postepowanie ma wiele zalet:
-
– szybko poprawiamy swoje błędy
-
– szybciej się uczymy
-
– unikamy nieporozumień.
-
– redukujemy potrzebę hierarchii i procedur
-
– eliminujemy biurową politykę
Pozytywnym skutkiem ubocznym systematycznego feedbacku jest pojawiająca się u każdego automatyczna, wewnętrzna presja, żeby wykonywać swoją pracę dobrze.
Kultura dawania feedbacku.
Zarówno organizacje jak i ich pracownicy muszą stawać się co raz to lepsi, żeby się rozwijać i odnosić sukcesy. Dzięki stałemu feedbackowi można te cele osiągać szybciej. W mocujemy.pl regularny feedback jest jednym z najważniejszych elementów kultury organizacyjnej. Robimy wszystko, aby każdy otrzymywał informację zwrotną w odpowiednim miejscu i czasie. Nie czekamy na ocenę roczną (ponieważ jej nie ma), tylko załatwiamy sprawy na bieżąco. Na przykład po nieudanej rozmowie telefonicznej handlowiec dostaje informację, co poszło nie tak i co mógł zrobić inaczej. Podczas kolejnej rozmowy będzie wiedział, jak uniknąć wcześniejszych błędów. Dla obu stron nie jest to łatwy proces. Udzielający feedbacku musi wyrazić krytykę, a przyjmujący regularnie słyszy, że powinien coś zmienić. Uważam jednak, że jest to najlepszy sposób, żeby szybko eliminować błędy i stawać się lepszym w naszej pracy. Spełniając cztery założenia przy udzielaniu feedbacku (o których dowiecie się tutaj), możemy być pewni, że zadziała w pozytywny sposób.
Bogumił | mocujemy.pl