7

Zasady.

  • mocujemy_pl
  • 05 października 2020
  • Turkus

Książka warta przeczytania.

Jak już wiecie z poprzednich wpisów, w mocujemy.pl dużo czytamy, i to w godzinach pracy! (więcej na ten temat tutaj). Ostatnią pozycją, która mocno „namieszała” nam w głowach i w firmie, to „Zasady” Ray’a Dalio. Autor pokazuje swoje podejście do życia i do zarządzania, a tytułowe zasady wdrażał przez ostatnie 40 lat w swojej firmie Bridgewater Assosiates (jeden z największych funduszy inwestycyjnych na świecie).

Podejmowanie decyzji.

Książka skupia się przede wszystkim na sposobie podejmowania dobrych (to słowo klucz!) decyzji. Podejmowanie decyzji to chyba najważniejsza umiejętność w życiu każdego z nas, ponieważ każda z nich niesie za sobą konsekwencje. Żeby osiągnąć swoje cele, musimy podjąć odpowiednie decyzje i Ray Dalio pokazuje w jaki sposób możemy zwiększyć prawdopodobieństwo, że będą one dobre.

Wartości. Cele. Zasady.

Każdy z nas ma swoje wartości, ma swoje cele i kieruje się w życiu jakimiś zasadami. Autor pokazuje jak to wszystko połączyć i jak ustalić zasady podejmowania decyzji. Dzięki takiemu podejściu jesteśmy w stanie podejmować dobre decyzje i w konsekwencji osiągnąć nasze cele.

Jak to się przekłada na życie.

Jak się okazało, część zasad Ray’a już w mocujemy.pl stosujemy. Takie rzeczy jak na przykład:

– kierowanie się wartościami (więcej tutaj)

– mówienie sobie wszystkiego wprost

– analizowanie błędów i wyciąganie wniosków

– ciągła nauka i rozwój

– podejmowanie decyzji na podstawie kompetencji, a nie hierarchii

Co mamy jeszcze do zrobienia?

Żadna organizacja nie działa w sposób idealny i nasza nie jest wyjątkiem. Wyznajemy zasadę, że lepsze jest wrogiem dobrego, więc cały czas wprowadzamy małe i większe zmiany, szlifujemy procesy i sposoby działania. Sprowadza się to tak naprawdę do 4 kroków:

1. Identyfikowania problemów

2. Znalezienia ich przyczyn

3. Zaplanowania sposobów ich rozwiązania lub ominięcia

4. Zrobienia wszystkiego co w naszej mocy, aby wdrożyć plan w życie

I tyle! Tak banalnie proste i tak niesamowicie trudne zarazem.

Złote myśli.

W książce jest ich naprawdę wiele. Ja wybieram dwie poniższe:

– Słuchanie rad osób niekompetenych jest gorsze niż nieposiadanie odpowiedzi (gdyby tylko rządzący kierowali się tą zasadą…) 

– Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że wydaje się on nieosiągalny (to dla tych niewierzących w siebie).

 Zachęcam do lektury!

Bogumił | mocujemy.pl

 

Pozostałe z tej kategorii

Jak sprawić, żeby ludzie lubili swoją pracę?

Według badań Gallup jedynie 15% pracowników jest naprawdę zadowolonych ze swojej pracy....

Jak powiedzieć szefowi, że zrobił coś źle?

Jak można dowiedzieć się z ostatniego wpisu (tutaj), otrzymywanie feedbacku jest kluczowym...

Jak szybko i skutecznie poprawiać jakość swojej pracy?

Jak eliminować błędy? Jak szybko i regularnie usprawniać funkcjonowanie firmy? Jak poszerzać...